Over ons

Wilhelmina Pepermunt

Al meer dan 120 jaar staat het product Wilhelmina pepermunt voor een frisse smaaksensatie met een koninklijk tintje. Wilhelmina pepermunt werd in 1892 ontwikkeld door de firma Fortuin ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het bedrijf en als hommage aan de toen 12-jarige Koningin Wilhelmina. Op elk pepermuntje is dan ook het portret van Koningin Wilhelmina te herkennen. Het eerste kistje Wilhelmina pepermunt werd aangeboden aan het Koninklijk Huis. Dit viel zo in de smaak bij de Koninklijke familie, dat Fortuin in 1896 het predicaat Hofleverancier ontving. Tot op de dag van vandaag is Fortuin nog steeds Hofleverancier en zijn de Wilhelmina pepermuntjes nog altijd vorstelijk van smaak en alom verkrijgbaar.

Fortuin 

Fortuin werd in 1842 opgericht door Willem Hendrik Fortuin in Lemmer. Niet veel later verhuisde de banketbakkerij naar Dokkum, waar het bedrijf vandaag de dag nog steeds gevestigd is. Het Friese bedrijf ontwikkelde zich door de jaren heen tot luxe suikerbakkerij en in 1888 werd de stap gezet naar een industriële suikerwerkfabriek. Al vóór 1880 werd DF Pepermunt vervaardigd, de zogenaamde Engelse pepermunt. Daarna volgden nog vele klassiekers, waaronder de alom bekende Vruchtenhartjes met opschrift, IJsbonbons, Salmiak pastilles, en het parade paardje Wilhelmina pepermunt.

 

 

Fortuin is Supporter van Schoon

Fortuin, producent van onder andere Wilhelmina Pepermunt, is Supporter van Schoon! Het aansluiten bij de landelijke beweging van Supporter van Schoon, waar inmiddels ruim 200.000 individuen, buurten, scholen, bedrijven en organisaties deel vanuit maken, past gezien de maatschappelijke verantwoorde bedrijfsvoering helemaal bij Fortuin. Een schone leefomgeving maakt hier onderdeel van uit, vindt Fortuin.

De zoetwaren die Fortuin produceert worden verpakt om onder meer de kwaliteit en houdbaarheid van het product te garanderen. Fortuin voelt zich verantwoordelijk voor hetgeen er met deze verpakking na consumptie gebeurt en wil zich hiervoor ook actief gaan inzetten. Zo neemt Fortuin dit jaar deel aan de 15e editie van De Landelijke Opschoondag op 25 maart. Daarnaast heeft Fortuin in samenwerking met NederlandSchoon een Wilhelmina Pepermunt verpakking laten ontwikkelen waarop het combilogo van Supporter van Schoon en Wilhelmina Pepermunt staat. Met deze nieuwe verpakking wil Fortuin ook naar haar consumenten uitstralen dat zij Supporter van Schoon is. Om de betrokkenheid met de consumenten verder te vergroten zal Fortuin in samenwerking met NederlandSchoon dit jaar nieuwe initiatieven ontwikkelen.

schoon-logo

Het team van Wilhelmina Pepermunt heeft ook een bijdrage geleverd aan de Landelijke Opschoondag.